Wednesday, June 10, 2015

The Rapids / Les rapides


All my life, I've called this spot simply 'The Rapids'. Its found on the Rideau River in Ottawa between two parks - Strathcona Park in Sandy Hill and Parc Riverain in Vanier. When I was very young, my parents would take me there on warm summer days to cool off in the water. The river wasn't too deep at that spot and underwater there was a rocky shelf that had a sort of moss on it, which was pleasant to walk on, but you had to be careful - you could easily slip. Later when I was a young teenager, I would go there with my buddies in late spring to cross the frigid waters as a sort of rite. It was great fun. I don't know if the Rapids are used much these days but the parks certainly are - for tennis, baseball, expositions and cycling. A new pedestrian/cyclist bridge is being built to link the two parks and the two communities. I can't wait to sketch from it when its finished!
Koh-i-Noor Rapidograph pen with Black India waterproof ink in a Moleskine sketchbook.


Toute ma vie, j'ai appelé cet endroit simplement 'Les rapides'. Il se trouve sur la rivière Rideau, à Ottawa, entre deux parcs - le parc Strathcona au Côte-de-Sable et le parc Riverain à Vanier. Quand j'étais très jeune, mes parents m'apportaient durant les chaudes journées d'été pour me rafraîchir dans l'eau. La rivière n'étais pas trop profonde à cet endroit et, sous l'eau, il y avait un plateau rocheux qui avait une sorte de mousse sur lui, ce qui était agréable pour se promener, mais il fallait être prudent - on pouvait facilement tomber. Plus tard, quand j'étais un jeune adolescent, j'y allais avec mes copains à la fin de printemps pour traverser les eaux glaciales comme une sorte de rite. Cétait très amusant. Je ne sais pas si les Rapides sont utilisés beaucoup ces jours-ci, mais les parcs sont certainement utilisés - pour le tennis, le baseball, les expositions et le cyclisme. Un nouveau pont pour les piétons et cyclistes est en train d'être construit pour relié les deux parcs et les deux communautés. J'ai hâte que le pont soit finit pour esquisser de lui!
Stylo Koh-i-Noor Rapidograph avec encre de Chine noire imperméable à l'eau dans un carnet de croquis Moleskine.

1 comment:

Rene Fijten said...

Very nice this one. Looks like these old Daumier lithographs. I like how you conceived the change in flow!